Παρασκευή 8 Ιουλίου 2011

Περί παιδείας και απαιδευσίας...


Bonsoir -δηλαδή bonjour τέτοια ώρα- σε όλους.  Λέω να κάνω ποδαρικό με ένα χιλιοειπωμένο- φαύλο θέμα: ΠΑΙΔΕΙΑ. Πρώτα, όμως, θα σας κάνω μία μικρή εισαγωγή, ένα ζεσταματάκι.

ΠΕΥΣΙ: Μπαίνει η καθηγήτρια της έκθεσης ένα μουντό πρωινό και μας ρωτάει τι γνωρίζουμε για το Κυπριακό. Από τα δέκα παιδιά μόνο εγώ σηκώνω το χέρι μου και απαντώ. Το μεσημέρι της ίδιας μέρας μπαίνει η καθηγήτρια της ιστορίας μας και μας ρωτάει τι γνωρίζουμε για την επανάσταση του `21 και για τον πόλεμο του `40 ειδικότερα (όχι αυτά τα πασαλείμματα που κάνει το σχολικό). Από τα δέκα άτομα μόνο εγώ σηκώνω το χέρι μου (να τονίσω ότι ήμασταν μαθητές Γ` Λυκείου, θεωρητικής κατεύθυνσης). Το ρεσιτάλ, όμως, ήταν στο μάθημα της λογοτεχνίας. Γώγου: ηθοποιός που έκανε μικρή καριέρα δίπλα στη Βουγιουκλάκη. Σεφέρης: Oscar, Grammy, Νόμπελ, θα σας γελάσω κάτι τέτοιο. Αναγνωστάκης: κομούνι του κερατά. Καβάφης: ξεφωνημένη της εποχής.
ΦΕΤΟΣ: Οι εννέα έχουν περάσει νομική, παιδαγωγικά, κ.λπ. (μαγκιά τους και μπράβο τους) και η υποφαινόμενη έβγαλε 12.200 και έδωσε φέτος για δεύτερη φορά πανελλήνιες.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Το αφήνω στην κρίση σας.

Το παραπάνω παραδειγματάκι (ένα απ` τα πολλά μπορώ να σας εξιστορήσω)  ασφαλώς και δεν το λέω για να δείξω τις γνώσεις μου, διότι αφενός και δεν ξέρω τίποτα ακόμη, αφετέρου θεωρώ αυτά τα πράγματα αυτονόητα. Ο λόγος που αναφέρω αυτό το παράδειγμα είναι για να καταλήξω σε ένα ερώτημα: Εν κατακλείδι –που λέει και ο Σιδηρόπουλος- λαμβάνουμε ουσιαστική μόρφωση και παιδεία ή μήπως λαμβάνουμε απλά στείρα, άκαμπτη, ξύλινη «γνώση»;

Οι περισσότεροι, νομίζω πως θα συμφωνήσετε με το δεύτερο. Είμαστε απόφοιτοι λυκείου και με το μπορντέλο εκπαιδευτικό σύστημα που διαθέτουμε, βγαίνουμε και δεν ξέρουμε τίποτα ουσιαστικό!!! Δεν καλλιεργούμε αυτό που λέγεται παιδεία.

Μη τα ρίχνουμε όλα, όμως, στο κράτος. Ναι, όλα ξεκινούν απ` το σχολείο. Ναι, εκεί πρέπει να πάρουμε τα πρώτα μας ερεθίσματα. Ναι, το σύστημά μας είναι για τα μπάζα (προσπαθώ να είμαι κόσμια, ακόμα). Εσύ, όμως,  βρε σαρδανάπαλε –ναι, σε εσένα μιλάω- τι στο καλό κάνεις;! Δίνεις στο παιδί σου τα κατάλληλα ερεθίσματα για να γίνει Schopenhauer- αφού έτσι θέλεις, καθώς νομίζεις ότι κάνοντάς τον γιατρό ή δικηγόρο γίνεται αυτομάτως και άνθρωπος. Κι εσύ ρε πιτσιρίκο ξεκόλλα!!! Άσε την τηλεόραση ρε παιδί μου! Μην ακούς ό,τι σου πλασάρουν! Νομίζεις ότι ξέρουν επειδή είναι μεγαλύτεροι και φοράνε γραβάτες; Σε πληροφορώ ότι δεν ξέρουν απολύτως τίποτα! Ψάξε μόνος σου οπουδήποτε: στο διαδίκτυο, σε βιβλία, σε…. Δεν ξέρω, οπουδήποτε! Στο μυαλό είναι ο στόχος- το νου σου, ε;! Μην τους αφήσεις να σε υπνωτίσουν, μετατρέποντας σε, σε άβουλο πιόνι. Γίνε ενεργητικός και πάρε τη ζωή σου στα χέρια σου! Δες, άκου, γεύσου, μύρισε, άγγιξε, διάβασε, συζήτησε: έτσι γίνεσαι άνθρωπος, και όχι φορώντας γραβάτα...


Καλό ξημέρωμα!

2 σχόλια:

  1. Σε βρίσκω απολύτως σωστή.Και φταίει σε μεγάλο βαθμό η νοοτροπία του μαθητή.Γιατί όταν ο υποφαινομενος προσπαθουσε να συζητήσει (Ακόμα και να τσακωθεί)με τους ομολογουμένως αξιόλογους καθηγητές του για διάφορα θέματα το 100% της τάξης τον έκαιγε γιατι της έτρωγε το διάλειμμα ή έκανε τα του φροντιστηρίου Τελειώνοντας το λύκειο φετος εχω μεινει με την πικρη αίσθηση ότι τελικα η παιδεία που έχουμε ειναι αυτή που μας αξίζει. Οι ''αθώοι'' 'ελληνες έφηβοι μαθητές είναι ψευτοεπαναστατικές μικρογραφιες των ενήλίκων νεοελλήνων (ανούσια παράπονα,ατέρμονο κυνήγι της βόλεψης και της καλοπέρασης, ησσων προσπάθεια)ΚΑΙ αλλιμονο απο σκόρπιες κουβεντες φίλων μου φοιτητών έχω καταλάβει οτι ιδια και χειρότερη νοοτροπία μας περιμενει και στα ''κεντρα της ελληνικης διανοησης'' τα πανεπιστημια, οπότε μάλλον τυχερή είσαι....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα συμφωνήσω και εγώ μ` αυτά που λες charismatike. Όταν πήγαινα να αναγάγω τη συζήτηση π.χ. στα αρχαία, σε ένα πιο «φιλοσοφικό»- ή αν θες εκτός σχολικού βιβλίου- επίπεδο, ενώ τα μάτια του καθηγητή μου λάμπανε και ήταν πρόθυμος να συζητήσουμε, (σχεδόν) όλη η τάξη με έκραζε! «Ρε συ δεν πληρώνουμε (ήμουν σε ιδιωτικό σχολείο) για βλακείες! Πληρώνουμε για να βγάλουμε την ύλη και να γράψουμε στις πανελλήνιες!». Όλα αυτά, βέβαια, όταν τελείωνε το μάθημα για να μην τους ακούσει ο καθηγητής! Είναι αυτό που λες εσύ, «η νοοτροπία του μαθητή»: να διαβάσω τα SOS για να γράψω στις πανελλήνιες, να πάρω ένα βαθμό, να περάσω και μετά… Μετά τι; Delete ξερό; Η γενιά μας θα γίνει χειρότερη απ` την προηγούμενη, διότι φοράει παρωπίδες και με παρωπίδες δεν αποκτάς σφαιρικότητα, δεν ολοκληρώνεσαι πρώτα απ` όλα ως άνθρωπος . Είμαστε η γενιά του Νεοελληνάρα, (εκρηκτικός συνδυασμός από νεοέλληνα και ελληνάρα!!!): δε μάθαμε τι θα πει αγάπη, σεβασμός, έρωτας, φιλία, ιδεολογία, ανεκτικότητα και αποδοχή του διαφορετικού, δε μάθαμε δηλαδή πώς να είμαστε ΑΝΘΡΩΠΟΙ…

      Διαγραφή